Hubungan Dukungan Sosial dengan Tingkat Kebahagiaan pada Mahasiswa Perantau Psikologi Universitas Negeri Padang

Authors

  • Adissah Putri Herdiati Universitas Negeri Padang
  • Khairiah Rawita Universitas Negeri Padang
  • Rahid Azizul Hakim Universitas Negeri Padang
  • Ramilah Suta Universitas Negeri Padang
  • Wirza Feny Rahayu Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.59680/medika.v3i1.1617

Keywords:

Social Support, Happiness Level, Students, Psychology

Abstract

This research aims to find out whether there is a relationship between social support and happiness in migrant students at the Faculty of Psychology, Padang State University. This research uses quantitative methods with a correlational design. A total of 100 migrant students were randomly selected as samples. Data was collected using a questionnaire about social support and happiness which has been proven to be valid and reliable. The results of the analysis show that social support has a significant positive relationship with happiness, with a correlation value of r = 0.575 (p < 0.05). This means, the more social support students receive, the happier they are. This research confirms that social support, whether from family, friends, or the campus community, really helps migrant students face the challenges of life in new environment. Therefore, it is important to strengthen social support networks to increase the happiness of migrant students.

References

Adnan, A. Z., Fatimah, M., Zulfia, M., & Hidayati, F. (2016). Pengaruh dukungan sosial terhadap harga diri remaja Desa Wonoayu Kecamatan Wajak. Psikoislamika: Jurnal Psikologi dan Psikologi Islam, 13(2), 53-58.

Agustian, I., Saputra, H. E., & Imanda, A. (2019). Pengaruh sistem informasi manajemen terhadap peningkatan kualitas pelayanan di PT. Jasaraharja Putra cabang Bengkulu. Professional: Jurnal Komunikasi dan Administrasi Publik, 6(1).

Ali, M. M. (2022). Metodologi penelitian kuantitatif dan penerapannya dalam penelitian. JPIB: Jurnal Penelitian Ibnu Rusyd, 1(2), 1-5.

Alif, A. A. T. A., Ilahi, R., & Hikmah, N. (2023). Analisis minat belajar siswa pada mata pelajaran pendidikan jasmani di SDN 027 Samarinda Ulu Kota Samarinda. SISTEMA: Jurnal Pendidikan, 4(1), 1-7.

Chib, A., Wilkin, H. A., & Hua, S. R. M. (2013). International migrant workers’ use of mobile phones to seek social support in Singapore. Information Technologies & International Development, 9(4), 19.

Diener, E., & Seligman, M. E. (2002). Very happy people. Psychological Science, 13(1), 81-84.

Estiane, U. (2015). Pengaruh dukungan sosial sahabat terhadap penyesuaian sosial mahasiswa baru di lingkungan perguruan tinggi. Jurnal Psikologi Klinis dan Kesehatan Mental, 4(1), 29-40.

Hapsari, I. G., & Sholichah, I. F. (2022). Pengaruh kualitas persahabatan dan harga diri terhadap kebahagiaan pada mahasiswa. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(1), 383-387.

Harijanto, J., & Setiawan, J. L. (2017). Hubungan antara dukungan sosial dan kebahagiaan pada mahasiswa perantau di Surabaya. Psychopreneur Journal, 1(1), 85-93.

House, J. S., Umberson, D., & Landis, K. R. (1988). Structures and processes of social support. Annual Review of Sociology, 14(1), 293-318.

Ibda, F. (2023). Dukungan sosial: Sebagai bantuan menghadapi stres dalam kalangan remaja yatim di panti asuhan. Intelektualita, 12(2).

Jannah, R., Putra, M. S., Nurudin, A. S., & Situmorang, N. Z. (2019). Makna kebahagiaan mahasiswa perantau. Doctoral dissertation, Universitas Ahmad Dahlan.

Khalif, A., & Abdurrohim, A. (2020). Hubungan antara dukungan sosial dengan kebahagiaan pada narapidana di Lapas Perempuan Kelas II A Semarang. Psisula: Prosiding Berkala Psikologi, 1, 240-253.

Melisa, T. (2020). Hubungan antara dukungan sosial dengan kebahagiaan pada mahasiswa rantau di Universitas Islam Riau. Doctoral dissertation, Universitas Islam Riau.

Musthafa, A. I. I., & Widodo, P. B. (2013). Psychological well-being ditinjau dari dukungan sosial pada santriwan-santriwati di Yayasan Al-Burhan Hidayatullah Semarang. Jurnal Empati, 2(3), 261-270.

Naibaho, S. L., & Murniati, J. (2023). Dukungan sosial sebagai faktor pendukung keberhasilan adaptasi mahasiswa perantau yang tinggal di asrama Jakarta. Jurnal Psikologi Ulayat, 10(1), 114-130.

Rachmadhani, M. P. (2020). Hubungan antara dukungan sosial dengan psychological well-being pada mahasiswa rantau di Universitas Airlangga Surabaya. Skripsi, Universitas Airlangga.

Rahayu, T. P. (2016). Determinan kebahagiaan di Indonesia. Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 19(1), 154-156.

Rusdiana, I. (2017). Konsep authentic happiness pada remaja dalam perspektif teori Myers. Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 2(1), 37-44.

Sarafino, E. P., & Smith, T. W. (2014). Health psychology: Biopsychosocial interactions. John Wiley & Sons.

Sarason, I. G., Pierce, G. R., & Sarason, B. R. (1990). Social support and interactional processes: A triadic hypothesis. Journal of Social and Personal Relationships, 7(4), 495-506.

Seligman, M. E. (2005). Menciptakan kebahagiaan dengan psikologi positif (authentic happiness). Bandung: PT. Mizan Pustaka.

Setyanto, A. T., Hartini, N., & Alfian, I. N. (2017). Penerapan social support untuk meningkatkan kemandirian pada penderita skizofrenia. Wacana, 9(1).

Siswandi, W. R. C., & Caninsti, R. (2020). Peran dukungan sosial teman sebaya terhadap regulasi emosi mahasiswa perantau tahun pertama di Jakarta. Jurnal Psikogenesis, 8(2).

Suriani, N., & Jailani, M. S. (2023). Konsep populasi dan sampling serta pemilihan partisipan ditinjau dari penelitian ilmiah pendidikan. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 24-36.

Syafira, I. (2021). Hubungan antara dukungan sosial dengan kebahagiaan pada guru TK/RA di Kota Pekanbaru. Doctoral dissertation, Universitas Islam Riau.

Wahyuni, N. S. (2016). Hubungan dukungan sosial teman sebaya dengan kemampuan bersosialisasi pada siswa SMK Negeri 3 Medan. Jurnal Diversita, 2(2).

Downloads

Published

2025-01-10

How to Cite

Adissah Putri Herdiati, Khairiah Rawita, Rahid Azizul Hakim, Ramilah Suta, & Wirza Feny Rahayu. (2025). Hubungan Dukungan Sosial dengan Tingkat Kebahagiaan pada Mahasiswa Perantau Psikologi Universitas Negeri Padang. Jurnal Medika Nusantara, 3(1), 20–36. https://doi.org/10.59680/medika.v3i1.1617

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.