Hubungan Active Learning Dan Critical Thinking Dengan IPK Mahasiswa Program Studi Kedokteran Fakultas Kedokteran Universitas Malikussaleh

Authors

  • Muhammad Sayuti Universitas Malikussaleh
  • Sofwatul Marfiyah Universitas Malikussaleh

DOI:

https://doi.org/10.59680/anestesi.v1i4.511

Keywords:

Problem based learning, active learning, critical thinking, cumulative grade point index

Abstract

The application of problem based learning methods requires students to have active learning and critical thinking skills, where these abilities are factors that can affect students' GPA. This study aims to determine the relationship between active learning and critical thinking with the GPA of students of the Medical Study Program, Faculty of Medicine, University of Malikussaleh. This study was an observational analytic study using a cross sectional approach. Statistical analysis using the Spearman test. Sampling in this study using total sampling with a total of 274 students who have met the inclusion and exclusion requirements. The results of the univariate analysis of ability active learning and critical thinking of all respondents at the most at the ambivalent level of 262 respondents (95.6%), followed by high measurement results of 8 respondents (2.9%) and low measurement results of 4 respondents (1.5%). Icumulative achievement indexAll respondents were found at a very satisfactory level of 209 respondents (76.6%). GPA with praise of 50 respondents (18.3%). Satisfactory GPA of 14 respondents (5.1%). Bivariate statistical analysis get p value <0.05. The conclusion of this studythere is a relationship between active learning and critical thinking with the GPA of students of the Medical Study Program, Faculty of Medicine, University of Malikussaleh.

References

Menteri Riset Teknologi dan Pendidikan Tinggi Republik Indonesia. Peraturan Menteri Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi Republik Indonesia Nomor 44 Tahun 2015 tentang Standar Nasional Pendidikan Tinggi. Vol. 97, Current Science. 2015. 1276: 20-25.

Fahmil Mustafid M, Wedi A, Pramono E. Perbedaan Indeks Prestasi Kumulatif (IPK) berdasarkan Gaya Belajar pada Mahasiswa Jurusan Teknologi Pendidikan Universitas Negeri Malang Angkatan 2017. JINOTEP (Jurnal Inovasi Teknologi Pembelajaran). 2020;6(2):119–28.

Hakam M, Sudarno, Hoyyi A. Analisis Jalur terhadap Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Indeks Prestasi Kumulatif (IPK) Mahasiswa Statistika Universitas Diponegoro. Jurnal Gaussian. 2015;4(1):61–70.

Khairunisa Cut. Faktor yang Mempengaruhi Kelulusan Mahasiswa Program Studi Kedokteran Universitas Malikussaleh. Vol. 9. 2015:12-14.

Chandra IRA, Tjhin P. Hubungan Keterampilan Berpikir Kritis (Metakognitif) dengan Indeks Prestasi Kumulatif pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran. Jurnal Biomedika dan Kesehatan. 2019;2(2):51–7.

Susmitha O Della. Hubungan Lingkungan Belajar dengan Active Learning dan Critical Thinking pada Mahasiswa Tingkat Pertama di Fakultas Kedokteran Universitas Lampung Tahun 2017. 2018: 1-3.

Salam AR, Sari MI, Mayasari D, Salam AR, Sari MI, Et Al. Perbedaan Kemampuan Active Learning dan Critical Thinking dalam Tutorial pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Lampung. 2019;8:13–8.

Salam AR. Perbedaan Kemampuan Active Learning dan Critical Thinking dalam Tutorial pada Mahasiswa Fakultas Kedoteran Universitas Lampung. Universitas Nusantara PGRI Kediri [Internet]. 2017;01:1–7.

Khoiriyah U, Roberts C, Jorm C, Van Der Vleuten CPM. Enhancing Students’ Learning In Problem Based Learning: Validation Of A Self-Assessment Scale For Active Learning And Critical Thinking. BMC Medical Education. 2015;15(1):1–8.

Muhtadi A. Implementasi Konsep Pembelajaran “Active Learning” sebagai Upaya untuk Meningkatkan Keaktifan Mahasiswa dalam Perkuliahan. Majalah Ilmu Pembelajaran [Internet]. 2009;5(1):1–12.

Muli TMAP. Hubungan Kinerja Tutor dengan Kinerja Belajar Mandiri Mahasiswa dalam Diskusi Tutorial pada Program Studi Pendidikan Dokter Fakultas Kedokteran Universitas Malikussaleh. 2019: 1-2.

Sirait CN. Hubungan Active Learning And Critical Thinking dengan IPK Mahasiswa Tingkat Akhir Fakultas Kedokteran Universitas Lampung. Journal of Chemical Information Modeling. 2019;53(9):89–99.

Pratama P. Hubungan antara Kecenderungan Berpikir Kritis dengan Indeks Prestasi Kumulatif (IPK) Mahasiswa Program Studi Dokter Fakultas Kedokteran Universitas Diponegoro. Jurnal Kedokteran Diponegoro. 2012;1(1): 41-43.

Aziz ML. Hubungan Motivasi Kerja Part Time dengan IPK (Indeks Prestasi Kumulatif) Mahasiswa PAI IAIN Salatiga Angkatan 2012. 2016: 10-11.

Rahmawati E. Hubungan Gaya Belajar terhadap Indeks Prestasi Kumulatif (IPK) Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Lampung. [Internet]. 2016: 63.

Menteri Riset Teknologi dan Pendidikan Tinggi Republik Indonesia. Standar Nasional Pendidikan Tinggi. Produk Hukum. 2018;(49):21–3.

Universitas Malikussaleh. Pedoman Akademik Program Diploma, Sarjana dan Magister. 2015;1–56.

J ESN. Penerapan Metode Pembelajaran “Active Learning- Small Group Discussion” di Perguruan Tinggi sebagai Upaya Peningkatan Proses Pembelajaran. 2019;3(9):19–34.

Baharun H. Penerapan Pembelajaran Active Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Madrasah. Jurnal Pendidikan Pedagogik. 2015;1(1):34–45.

Effendi M. Integrasi Pembelajaran Active Learning dan Internet-Based Learning dalam Meningkatkan Keaktifan dan Kreativitas Belajar Mukhlison Effendi. 2013;7.

Eison J. Using Active Learning Instructional Strategies To Create Excitement And Enhance Learning. Journal of Medical Education. 2010;59(2): 20.

Nadiah Wulandari1, Sjarkawi DM. Pengaruh Problem Based Learning dan Kemampuan Berpikir Kritis terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. 2011;1(1):14–24.

Gunawan I, Suraya SN, Tryanasari D. Hubungan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Kritis dengan Prestasi Belajar Mahasiswa pada Matakuliah Konsep Sains II Program Studi PGSD IKIP PGRI Madiun. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran [Internet]. 2016;4(01):10–40.

Facione PA. Critical Thinking?: What It Is And Whay It Counts. Molecular Imaging and Biology [Internet]. 2016;18(2):1–12.

Barrios B. Signs Of Erosion: Reflections On Three Decades Of Problem-Based Learning At Maastricht University Sinais. 2005;1(1):33–56.

Reiter HI, Eva KW, Hatala RM, Norman GR. Self And Peer Assessment In Tutorials: Application Of A Relative-Ranking Model. Academic Medicine. 2002;77(11):9-11

Tousignant M, Desmarchais JE. Accuracy Of Student Self-Assessment Ability Compared To Their Own Performance In A Problem-Based Learning Medical Program: A Correlation Study. Advances in Health Sciences Education. 2002;7(1):19–27.

Machado JLM, Machado VMP, Grec W, Bollela VR, Vieira JE. Self- And Peer Assessment May Not Be An Accurate Measure Of PBL Tutorial Process. BMC Medical Education. 2008;8:1–6.

Sari MI, Lisiswanti, Rika O. Manajemen Waktu pada Mahasiswa?: Studi Kualitatif pada Mahasiswa Kedokteran Universitas Lampung. Jurnal Kedokteran Universitas Lampung. 2017; 5-6.

Riezky AK, Sitompul AZ. Hubungan Motivasi Belajar dengan Indeks Prestasi Kumulatif Mahasiswa Program Studi Pendidikan Dokter Fakultas Kedokteran Universitas Abulyatama. 2017;1(2):79–86.

Rifani I, Lobja XE. Penerapan Pembelajaran Kolaboratif (Collaborative Learning) di Jurusan Pendidikan Geografi Universitas Negeri Manado. Jurnal Penelitian Pendidikan Geografi. 2019;5(1):47–48.

Nurramadhani A. Profil Kualitas Keterampilan Bertanya Mahasiswa Calon Guru dalam Pembelajaran Sains. 2019;3(2):1–9.

Novaldy R, Oktaria D, Warganegara E, Et Al. Hubungan antara Learning Approach dengan Indeks Prestasi Kumulatif (IPK) Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Lampung. 2019;9:134–136.

Nurjannah Ramli , Pudji Muljono. Faktor-Faktor yang Berpengaruh terhadap Self Directed Learning Readiness dan Prestasi Akademik. 2018;(14):157-163.

Astuti FB, Sumarwan U, Qayim I. The Role Of Student Engagement In The Success Of Study Of Scholarship Awardee Students Of Bogor Agricultural University, Indonesia. Journal of Education E-Learning Research. 2016;3(3):109–101.

Shaleh M. Pengaruh Motivasi, Faktor Keluarga, Lingkungan Kampus dan Aktif Berorganisasi terhadap Prestasi Akademik. Phenom Jurnal Pendidikan MIPA. 2016;4(2):109.

Hodsay Z. Perbedaan Indeks Prestasi Kumulatif (IPK) Mahasiswa antara Gaya Belajar Visual, Auditorial dan Kinestetik pada Program Studi Pendidikan Akuntansi FKIP Universitas PGRI Palembang. 2016;3(1):73–86.

Giancarlo CA, Facione PA. A Look Across Four Years At The Disposition Toward Critical Thinking Among Undergraduate Students. Journal of General Education [Internet]. 2001;50(1):29–55.

Downloads

Published

2023-08-22

How to Cite

Muhammad Sayuti, & Sofwatul Marfiyah. (2023). Hubungan Active Learning Dan Critical Thinking Dengan IPK Mahasiswa Program Studi Kedokteran Fakultas Kedokteran Universitas Malikussaleh . Jurnal Anestesi, 1(4), 60–84. https://doi.org/10.59680/anestesi.v1i4.511

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.