Penerapan Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat (PHBS) Di Sekolah Menengah Pertama
DOI:
https://doi.org/10.59680/anestesi.v1i4.796Keywords:
CTPS, PHBS, SchoolsAbstract
PHBS is a form of embodiment of healthy living orientation in individual, family and community culture, which aims to improve, maintain and protect health both physically, mentally, spiritually and socially. The aim of this research is to implement PHBS in schools and encourage every student, teacher and school community to play an active role in creating a healthy school. This research method is comparative analytical with a one group pre-test and post-test design using random sampling, and examination of CO levels. Each participant is given basic education first and then given multiple choice questions consisting of 10 questions. The results of data analysis show that before the counseling was carried out, the majority of respondents had limited knowledge about PHBS in Schools. After attending the counseling there was a significant increase in respondents' knowledge about PHBS in Schools. These results show that counseling is effective in increasing knowledge about PHBS in Schools.
References
Kementrian kesehatan RI. Pedoman Pembinaan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat (PHBS). Peratur Menteri Kesehat No 2269 TAHUN 2011 tentang Pedoman Perilaku Hidup Bersih dan Sehat. 2011;4.
Sugiritama IW, Wiryawan IGNS, Ratnayanthi IGAD, Arijana IGKK, Linawati NM, Wahyuniari IAI. Pengembangan Pola Hidup Bersih Dan Sehat (PHBS) Pada Anak Sekolah Melalui Metode Penyuluhan. Bul Udayana Mengabdi. 2021;20(1):64.
Direktorat Rehabilitasi Sosial Anak, Direktorat Jendral Rehabilitasi Sosial, Kementerian Sosial. Perilaku Hidup Bersih dan Sehat (PHBS) Penguatan Kapabilitas Anak dan Keluarga. 2020;1–14.
Zul Adhayani Arda, Maesarah, Nur NH, Taki NA. Peningkatan Pengetahuan Tentang PHBS Siswa SMP Negeri 1 Dulupi Melalui Penyuluhan Kesehatan, Kabupaten Boalemo. Glob ABDIMAS J Pengabdi Masy. 2021;1(2):93–9.
KEMENTERIAN BPDPK, Kementerian Kesehatan RI. Bunga Rampai Transormasi 10 Tahun PHBS Masyarakat Indonesia. 2021.
Khairunnisa A, Maryanah A, Nabila SP, Luli MK. Penerapan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat (PHBS) pada Siswa-Siswi MI Muhammadiyah 01 Depok. 2022;2(1):141–7.
Cigayam TPPKUPC. Profil UPTD Puskesmas Cigayam Tahun 2022. 2022.
Sekolah Dasar Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini D, Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan P, Teknologi D. Perilaku Hidup Bersih dan Sehat (PHBS) di Sekolah Untuk Penyelenggaraan Pembelajaran Pada Masa Pandemi COVID-19. 2021;1–26. Tersedia dari: http://ditpsd.kemdikbud.go.id/
Nugoho MR. Modul PHBS Aku Hebat (Ayo Berperilaku Hidup Bersih dan Sehat). 1st ed. Prof. Dr. Badeni M, Dr. Eko Risdianto MC, editors. Bogor; 2022.
Taryatman. Budaya Hidup Bersih Dan Sehat Di Sekolah Dasar Untuk Membangun Genersi Muda Yang Berkarakter. 2016; 3 (1) : 6. Tersedia dari: https://media.neliti.com/media/publications/259042-budaya-hidup-bersih-dan-sehat-di-sekolah-e30972f8.pdf 22
Kementerian Kesehatan RI. Panduan Cuci Tangan Pakai Sabun. 2020;
Tim Promkes RSST. Bahaya dan Efek Pajanan Rokok pada Anak dan Remaja. Kementeri Kesehat Republik Indones [Internet]. 2022;2:2–4. Tersedia dari: https://yankes.kemkes.go.id/view_artikel/1336/bahaya-dan-efek-pajanan-rokok-pada-anak-dan-remaja