Hubungan Self-Efficacy Dengan Stres Akademik Pada Mahasiswa S1 Biologi FMIPA Universitas Pattimura Dalam Proses Penyusunan Skripsi
DOI:
https://doi.org/10.59680/anestesi.v2i3.1103Keywords:
academic stress, biology students, self-efficacy, thesis preparationAbstract
The process of preparing a thesis is a crucial stage in the academic journey of undergraduate Biology students. At this stage, students are faced with complex and demanding tasks, requiring effective self-regulation skills and resilience to academic pressure. This research aims to investigate the relationship between self-efficacy and academic stress among undergraduate Biology students at the Faculty of Mathematics and Natural Sciences, Pattimura University, during the thesis preparation process. This research employs a quantitative approach with data collection through questionnaires distributed to undergraduate Biology students. Statistical analyses, such as correlation, will be utilized to assess the relationship between self-efficacy and academic stress. The research findings reveal that the most common level of self-efficacy falls within the moderate category. Meanwhile, the categorization of academic stress levels indicates that the majority of respondents, comprising 19 individuals (44.2%), experience mild stress. Statistical analysis unveils a significant relationship between the level of self-efficacy and academic stress among students.
References
Aisah, N. Hubungan antara Self Efficacy dengan Stres Akademik pada Mahasiswa Pendidikan Kimia selama Pembelajaran Jarak Jauh (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).
Akmal, S. Z., & Kumalasari, D. (2021). Kesiapan belajar daring dan kesejahteraan psikologis mahasiswa Indonesia di masa pandemi: Stres akademik sebagai moderator. Jurnal Psikologi Ulayat, Online First. https://doi. org/10.24854/jpu206.
Azizah, J. N., & Satwika, Y. W. (2021). Hubungan antara hardiness dengan stres akademik pada mahasiswa yang mengerjakan skripsi selama pandemi covid 19. Jurnal Penelitian Psikologi, 8(1), 212-223.
Az Zahra, S., & Uyun, Z. (2022). Hubungan Antara Dukungan Sosial Dengan Stres Akademik Mahasiswa Selama Perkuliahan Daring (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Barseli, M., Ifdil, I., & Nikmarijal, N. (2017). Konsep stres akademik siswa. Jurnal konseling dan pendidikan, 5(3), 143-148.
https://doi.org/10.29210/119800
Barus, M., Saragih, H., & Bakara, J. K. (2022). Self-Efficacy Berhubungan Dengan Stres Mahasiswa Yang Sedang Mengerjakan Skripsi Tahun 2021. Jurnal Online Keperawatan Indonesia, 5(1), 53-63. https://doi.org/10.51544/keperawatan.v5i1.3067
Dityo, D. R., & Satwika, Y. W. (2022). Hubungan Dukungan Sosial Dan Kesejahteraan Psikologis Mahasiswa Perantauan Yang Sedang Menyusun Skripsi The Relationship Between Social Support and Psychological Well-Being of Overseas Students Who Are Writing a Thesis.
Etika, N., & Hasibuan, W. F. (2016). Deskripsi masalah mahasiswa yang sedang menyelesaikan skripsi. KOPASTA: Journal of the Counseling Guidance Study Program, 3(1). https://doi.org/10.33373/kop.v3i1.265
Gatari, A. (2020). Hubungan stres akademik dengan flow akademik pada mahasiswa. Cognicia, 8(1), 79-89. https://doi.org/10.22219/cognicia.v8i1.11739
Mulya, H. A., & Indrawati, E. S. (2016). Hubungan antara motivasi berprestasi dengan stres akademik pada mahasiswa tingkat pertama Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro Semarang. Jurnal Empati, 5(2), 296-302.
Norma, N., Widianti, E., & Hartiningsih, S. S. (2021). Faktor Penyebab, Tingkat Stres dan Dampak Stres Akademik pada Mahasiswa dalam Sistem Pembelajaran Online di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Permas: Jurnal Ilmiah STIKES Kendal, 11(4), 625-634
Palupi, T. N. (2020). Tingkat stres pada siswa-siswi sekolah dasar dalam menjalankan proses belajar di rumah selama pandemi covid-19. Jurnal psikologi pendidikan dan pengembangan sdm, 9(2), 18-29.
Purwati, M., & Rahmandani, A. (2020). Hubungan antara kelekatan pada teman sebaya dengan stres akademik pada mahasiswa teknik perencanaan wilayah dan kota Universitas Diponegoro Semarang. Jurnal Empati, 7(2), 456-466.
https://doi.org/10.14710/empati.2018.21664
Rohmatillah, W., & Kholifah, N. (2021). Stress akademik antara laki-laki dan perempuan siswa school from home. Jurnal Psikologi: Jurnal Ilmiah Fakultas Psikologi Universitas Yudharta Pasuruan, 8(1), 38-52.
https://doi.org/10.35891/jip.v8i1.2648
Rosyad, Y. S. (2019). Tingkat Stres Mahasiswa Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Yogyakarta dalam Mengerjakan Skripsi Tahun Akademik 2018/2019. JCP (Jurnal Cahaya Pendidikan) Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 5(1).
https://doi.org/10.33373/chypend.v5i1.1872
Septiani, T., & Fitria, N. (2016). Hubungan antara resiliensi dengan stres pada mahasiswa sekolah tinggi kedinasan. Jurnal penelitian psikologi, 7(2), 59-76
https://doi.org/10.19109/psikis.v2i1.1058
Simanjuntak, C. E., Simangunsong, R. M., & Hasugian, A. P. (2019). Gambaran self efficacy pada mahasiswa psikologi universitas hkbp nommensen Medan. Jurnal Psikologi Universitas HKBP Nommensen, 6(1), 36-42.
https://doi.org/10.36655/psikologi.v6i1.99
Toharudin, U., Rahmat, A., & Kurniawan, I. S. (2019, February). The important of self-efficacy and self-regulation in learning: How should a student be?. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1157, No. 2, p. 022074). IOP Publishing.
https://doi.org/10.1088/1742-6596/1157/2/022074
Utami, S., Rufaidah, A., & Nisa, A. (2020). Kontribusi self-efficacy terhadap stres akademik mahasiswa selama pandemi Covid-19 periode April-Mei 2020. TERAPUTIK Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 4(1), 8.
Widiani, N. L. P. W., Antari, G. A. A., & Sanjiwani, I. A. (2022). Hubungan Efikasi Diri dan Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Stres Akademik pada Remaja. Coping Community Publ. Nurs, 10(3), 310. https://doi.org/10.24843/coping.2022.v10.i03.p11