Pengaruh Edukasi Media Platform Tiktok Terhadap Pengetahuan Penderita Hipertensi di Wilayah Kerja Puskesmas Cireunghas

Authors

  • Rika Rahayu Universitas Muhammadiyah Sukabumi
  • Irawan Danismaya Universitas Muhammadiyah Sukabumi
  • Arfatul Makiyah Universitas Muhammadiyah Sukabumi

DOI:

https://doi.org/10.59680/ventilator.v2i1.996

Keywords:

Educational media platform from TikTok, knowledge, hypertension

Abstract

Hypertension is still a significant problem in the global health sector today. The general public recognizes this condition as "high blood pressure" because blood pressure increases beyond the normal threshold. Health education has a major role in increasing public understanding about hypertension. So media outreach using the Tiktok social media platform can expand public knowledge and understanding regarding the urgency of hypertension. Objective: To determine the influence of the TikTok educational media platform on the knowledge of hypertension sufferers. Method: The design in this research uses a quasi-experimental approach using a one group pretest posttest design. Results: based on the results of statistical tests using the Paired Samples Test, the resulting P value is 0.000 < 0.05. Conclusion: it can be concluded that there is an influence of the TikTok educational media platform on the knowledge of hypertension sufferers in the Cireunghas Health Center working area. Suggestion: It is recommended for future researchers to measure the influence of respondent characteristics such as age, gender, education level, length of time suffering from hypertension, type of work and type of anti-hypertensive medication used on the knowledge of hypertension sufferers

References

Fanaqi, C., Febrina, I. R., Pratiwi, R. M., & Gymnastiar, G. (2022). Pemanfaatan tiktok sebagai media edukasi di masa pandemi covid-19. Jurnal Komunikasi Universitas Garut: Hasil Pemikiran Dan Penelitian, 8(2), 910–924.

Firdawiyanti, B. S., & Kurniasari, R. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Edukasi Video Tiktok dan Infografis Terhadap Pengetahuan Anemia pada Remaja Putri. Media Publikasi Promosi Kesehatan Indonesia (MPPKI), 6(5), 925–930.

Hapsari, A. F. et al. (2021) ‘Pengetahuan, Sikap, dan Perilaku terhadapPencegahan serta Penanggulangan Hipertensi di Kabupaten Bogor’, Jurnal Pengabdian Kesehatan Masyarakat, 1(1), pp. 16–24. doi: 10.1161/HYPERTENSIONAHA.120.15026.

Hepilita, Y., & Saleman, K. A. (2019). Pengaruh penyuluhan kesehatan terhadap tingkat pengetahuan diet hipertensi pada penderita hipertensi usia dewasa di Puskesmas Mombok Manggarai timur 2019. Wawasan Kesehatan, 4(2), 91–100.

Indahsari, T. N., Wicaksono, D., & Adriana, N. P. (2023). Keefektifan Media Tik-Tok Terhadap Peningkatan Pengetahuan Dan Sikap Tentang Personal Hygiene (Menstruasi) Pada Remaja PutrI. Jurnal Kesehatan Tambusai, 4(3), 3178–3182.

Kemenkes. (2019). Kementerian Kesehatan Republik Indonesia. https://www.kemkes.go.id/article/view/19051700002/hipertensi-penyakit-palingbanyak-diidap-masyarakat.html

Kurnia, A. (2019). Modul Manajemen Diri Berbasis Keluarga Terhadap Perilaku Kesehatan Diet Pada Penderita Hipertensi. Jakad Media Publishing. https://books.google.co.id/books?id=kZTZDwAAQBAJ

Marbun, W. S., & Hutapea, L. M. N. (2022). Penyuluhan Kesehatan pada Penderita Hipertensi Dewasa terhadap tingkat pengetahuan hipertensi. Jurnal Keperawatan Silampari, 6(1), 89–99.

Mukmin, A. M., Asrina, A., & Nurlinda, A. (2022). Pengaruh Promosi Kesehatan Media Tiktok Terhadap Pengetahuan Remaja Mengenai Perilaku Seksual Pranikah Di SMA Negeri 3 Maros. Window of Public Health Journal, 3(4), 693–702.

Pamilasari, T., Desi, D., & Purba, J. S. R. P. (2022). Pengaruh Edukasi Gizi Melalui Media Aplikasi Tik Tok Terhadap Pengetahuan Gizi Seimbang Pada Remaja Putri SMAN 1 Dedai Kabupaten Sintang. Pontianak Nutrition Journal (PNJ), 5(1), 141–145.

Priyanto, A., Abdillah, A., & Zaitun, T. (2021). Pengaruh pendidikan kesehatan tentang hipertensi terhadap tingkat pengetahuan hipertensi menggunakan media poster dan audio visual pada pasien hipertensi. Nursing updatE: Jurnal Ilmiah Ilmu Keperawatan P-ISSN: 2085-5931 e-ISSN: 2623-2871, 12(3), 105–118.

RI, K. (2022). Kendalikan Hipertensi Dengan Gerakan Patuh. Kemenkes Ri. https://ayosehat.kemkes.go.id/kendalikan-hipertensi-dengan-gerakan-patuh

Rosalina, E. (2022). Pengaruh Promosi Kesehatan Dengan Media Leaflet Terhadap Peningkatan Pengetahuan Pencegahan Hipertensi Pada Lansia Di Kampung Sawah Jakarta Utara. Carolus Journal of Nursing, 4(1), 1–12.

Sari, D. P., & Helmi, M. (2023). Hubungan Tingkat Pengetahuan Pasien Hipertensi dengan Kepatuhan Minum Obat Antihipertensi di Puskesmas Kecamatan Tanjung Priok Jakarta Utara Periode Mei–Juli 2022. Jurnal Farmasi Higea, 15(2), 93–99.

Sari, L. A., Herinawati, H., Susilawati, E., & Sari, D. M. (2022). Pengaruh Video Tiktok Terhadap Pengetahuan dan Sikap Ibu Hamil Tentang Gizi Selama Kehamilan. JURNAL ILMIAH OBSGIN: Jurnal Ilmiah Ilmu Kebidanan & Kandungan P-ISSN: 1979-3340 e-ISSN: 2685-7987, 14(2), 39–48.

Sari Pratiwi, S. (2023). Pengaruh Edukasi Meenggunakan media Tiktok terhadap tingkat Pengetahuan tentang peran Tablet Besi Dalam kesehatan Pra konsepsi. Universitas Kusuma Husada Surakarta.

Sari, R. K., Kusuma, N., Sampe, F., Putra, S., Fathonah, S., Ridzal, D. A., Rato, K. W., Apriani, E., & Wibowo, T. P. (2023). Metodologi Penelitian Pendidikan. Sada Kurnia Pustaka. https://books.google.co.id/books?id=3He2EAAAQBAJ

Wahono, M. S., Pranowo, A., & Ulfa, S. M. (2022). Pemanfatan Media Sosial Tik Tok untuk Sarana Promosi Kesehatan. Jurnal Peduli Masyarakat, 4(1), 181–188.

Waluya, J. A. P. M. (n.d.). Pengaruh Penyuluhan Kesehatan Terhadap Peningkatan Pengetahuan Penderita Hipertensi Di Puskesmas Wakorambu Kabupaten Muna.

World Health Organization (WHO). (2021). Hypertantion. Asia Tenggara: WHO

Downloads

Published

2024-03-09

How to Cite

Rika Rahayu, Irawan Danismaya, & Arfatul Makiyah. (2024). Pengaruh Edukasi Media Platform Tiktok Terhadap Pengetahuan Penderita Hipertensi di Wilayah Kerja Puskesmas Cireunghas. Jurnal Ventilator, 2(1), 215–226. https://doi.org/10.59680/ventilator.v2i1.996